Translate

torstai 5. syyskuuta 2013

Palovillat ja lujalevyt

Jees, tuntuu nyt hirveän kiireiseltä kun otin työttömyydestä hieman vapaata. Töiden jälkeen ajella suoraan mersun kimppuun muutamaksi tunniksi ja sitten nukkumaan.


Elikkä, tässä nyt ollaan laiteltu kiukaan tulevan paikan taakse palovillat + lujalevyt, lisäksi toinen etujarru jää laahaamaan ja sekin purettiin. Kattoluukkukin vuoti, joten se korjattiin.

Aloitetaan, Kattoluukusta


Kattoluukku




Kattoluukun pleksi osa on ollut tiivisteen varassa kiini sen kehikossa, josta se oli ajan myötä irronnut.
Nyt tiiviste on väännetty takaisin näiden väliin niin kuin sen kuuluukin olla, lisäksi laitoimma silikonia varalta tiivistämään mahdollisia vuotoja. 

Palovilla + lujalevyt



Lujalevyn leikelyä sopiviin mittoihin.

Ensin otimme kiukaan kohdalta seinästä vanhat villat pois, jonka jälkeen aloimme laittaa tilalle palovilloja.
Ne sen takia koska kiuas kuumuu ja voisi sytyttää vanhat villat tuleen, pallovillan ei pitäisi syttyä kovinkaan herkästi.

Seinä ilman villoja

Tuolta seinä näytti ilman villoja, seuraavaksi laitoimme palovillat paikoilleen.

Villan asennusta


Tuolta valmis villattu seinä näyttää, vasemmalla on vanhaa villaa. Lisäsimme myöhemmin palovillaa vielä laajemmalle alueelle.



Autoon on jo kiinitetty kiukaan alusta levy/kivet.



Lujalevyt


Lujalevyjä tulee autoon 3 kappaletta, kaksi kiukaan taakse ja yksi sivulle.
Lujalevyt leikattiin autoon sopiviksi, korkeus ja pituus suunnassa, renkaan kotelokin huomioitiin leikkauksissa sekä perän vino seinä. 

Ensimmäinen lujalevy kokeilu vaiheessa
Hyvähän tuosta tuli, ellei jopa barons.
Lujalevy kiinitettiin seinään poraamalla ensiksi lujalevyyn ja auton seinien metalli kehikkoon pienet reiät, sitten vain ruuvattiin ruuvit näistä rei'istä, ja levy oli lujasti seinässä kiini.

Sen jälkeen sahattiin toinen samanlainen levy, hieman korkeampi kuin ensimmäinen, sen reuna nousee ikkunan tiivisteen yli jotta se suojaisi tiivistettä kaikelta mahdolliselta. Toinen levy asennettiin samalla periaatteella kuin ensimmäinenkin, tällä kertaa vain teimme toiset reiät ensimmäiseen levyyn. Levyjen väliin tuli 3cm pituiset ontot kupariputket, jotka pitävät levyt erillään toisistaan ja tämän avulla ilma pääsee kiertämään lrvyjen välissä. Se estää seinän kuumumista oikein hyvin. Kolmas levy laitettiin peräseinän suojaksi, tosin sille ei tarvittu mitään ihmeempiä koska kias tulee muutenkin kymmenien senttimetrien päähän siitä.  

Muistutuksena kiukaasta



Etujarru

Oikea etujarru avattiin ja purettiin atomeiksi koska se jäi laahaamaan. 


Kuvassa on vasta saatu rengas ja napamutteri irti. Jarru rumpu oli tiukassa kiini koska jarrut laahasi, se tarkoittaa että jarrut vastusti rummun liikettä ulospäin. Nyt loppujen lopuksi jarru on purettu täysin osiin ja vikana oli selvästi, jarrusylinteri. Se oli ruosteessa niin ulkoa kuin sisääkin, eikä se tahtonut löystätä jarruja. 
Jarrukengissä oli kuitenkin hyvin kulutuspintaa jäljellä, jospa saisimme jarrusylinterin notkistumaan kotikonstein. Uskon sen riittävän meidän vähäisiin ajoihin joita tällä luultavasti ajetaan. :)

Nyt varmaan on paljon kirjotusvirheitä ja paljon muutakin mutta.. Taidan laittaa nukkumaan.

Eikö näytä hyvältä?


Lisää juttua taas myöhemmin.

1 kommentti: